DANIELA BURNETE
Museikon
Pictura pe sticlă reprezintă unul dintre cele mai importante capitole ale artei naive din Transilvania. Icoanele realizate prin această tehnică au fost zugrăvite cu o grijă deosebită de meşterii iconari, astfel că îndelunga practica le-a conferit unora dintre ei o reală eleganţă a liniei desenului şi siguranţă în aplicarea culorii. Fiecare centru artistic s-a remarcat printr-o specificitate stilistică, dar a reflectat, în mod obiectiv, și poziția economică a așezării intr-un spațiu geografic dat. Icoana pe sticlă din zona Brașovului ilustrează bogăția comunității românești din acest oraș. Tehnica de lucru, materialele utilizate, felul în care a fost debitat lemnul, dimensiunea icoanelor, calitatea pigmenților și timpii de lucru necesari pentru realizare fac dovada unor abilități artistice îndelung exersate, dar și a unor cumpărători cu un statut economic superior.
În acest articol voi expune câteva din aspectele legate de tehnica de elaborare a unei icoanei pe sticlă în Șcheii Brașovului, dar și problemele pe care le implică restaurare lor. Ca studiu de caz, am abordat icoana cu tema Sfânta Treime nou-testamentară, datată 1866, preluată în colecția Museikon din vechiul fond patrimonial al Muzeului Național al Unirii din Alba Iulia, având dimensiunile 41 x 35,5 cm, inclusiv rama.
DANIELA BURNETE
Museikon
Pictura pe sticlă reprezintă unul dintre cele mai importante capitole ale artei naive din Transilvania. Icoanele realizate prin această tehnică au fost zugrăvite cu o grijă deosebită de meşterii iconari, astfel că îndelunga practica le-a conferit unora dintre ei o reală eleganţă a liniei desenului şi siguranţă în aplicarea culorii. Fiecare centru artistic s-a remarcat printr-o specificitate stilistică, dar a reflectat, în mod obiectiv, și poziția economică a așezării intr-un spațiu geografic dat. Icoana pe sticlă din zona Brașovului ilustrează bogăția comunității românești din acest oraș. Tehnica de lucru, materialele utilizate, felul în care a fost debitat lemnul, dimensiunea icoanelor, calitatea pigmenților și timpii de lucru necesari pentru realizare fac dovada unor abilități artistice îndelung exersate, dar și a unor cumpărători cu un statut economic superior.
În acest articol voi expune câteva din aspectele legate de tehnica de elaborare a unei icoanei pe sticlă în Șcheii Brașovului, dar și problemele pe care le implică restaurare lor. Ca studiu de caz, am abordat icoana cu tema Sfânta Treime nou-testamentară, datată 1866, preluată în colecția Museikon din vechiul fond patrimonial al Muzeului Național al Unirii din Alba Iulia, având dimensiunile 41 x 35,5 cm, inclusiv rama.
ELENA-DANIELA CUCUIMuseikon
La vârsta preșcolară, bucuria descoperirii și curiozitatea nestăpânită sunt inevitabil și invariabil molipsitoare, copiii având capacitatea de a-l seduce pe adult și de a-l prinde în hora jocului în care ei se implică total. Nimic nu poate însenina și înfrumuseța activitatea unei zile mai mult decât glasurile și tropotele de pantofiori ale celor mici, tăbărând cu sufletul la gură de curiozitate pe holul muzeului.
Mulți dintre ei vin deja pregătiți de părinți și profesori să se bucure de vizita prin care fac cunoștință cu locul, cu muzeul nou din oraș, cu icoanele, cărțile, diorama spitalului militar cu manechin ei impresionanți, ziduri și blocuri de piatră, de toate formele și mărimile, din toate epocile, care de care mai vechi și mai interesante, grăitoare despre istoria locului și trezitoare de mare mirare pentru copii, dar poate și mai importante pentru „doamnele” care conduc și coordonează grupurile săltărețe.
